Sterk concept

Leidraad

Chatten met mensen uit het verleden, een geschiedenis van Limburg in 9 vragen, oorlogsslachtoffers die getuigen vanuit hun graf, … het zijn maar enkele van de vele originele concepten uit de Geheugen Collectief-koker.

Samen met historisch onderzoek vormt een doordacht concept de basis van een goed publiekshistorisch eindproduct. Het concept vormt immers de inhoudelijke leidraad voor de verdere realisatie van je project.

Ingrediënten

Bij het ontwikkelen van een concept moet je rekening houden met heel wat elementen en factoren. Wie is je publiek bijvoorbeeld? En welk effect wil je bij hen bereiken? Wil je informeren? Of verwonderen? Of wil je aanzetten tot reflectie? Wat is het meest geschikte vertelmedium dan? Ga je voor tekst, of voor audio, in combinatie met een artistieke interventie misschien? Wat laten budgetten, timing en het beschikbare bronnenmateriaal toe? …

Recept

Samen met jou en eventuele stakeholders en partners werken we een ijzersterk concept uit dat voldoet aan al je verwachtingen. We bedenken een rode draad en een verhaalstructuur met interessante invalshoeken. Ook brengen we in kaart hoe we het verhaal gaan vertellen en concreet zullen uitwerken tijdens de realisatiefase. En dan, op naar de realisatiefase!