Hoe gaan we te werk?

Je hebt een goed idee voor een boek, expo of docu. Of je wilt een historisch verhaal dieper uitspitten. Maar waar begin je? En welke stappen moet je zetten?  Geheugen Collectief bekijkt samen met jou hoe we je idee kunnen uitwerken. We werken daarbij in verschillende fases.

Bent u een bedrijf? Bezoek dan zeker onze bedrijfspagina, waarin we concreet toelichten waarom geschiedenis ook in de private sector relevant is en hoe u ermee aan de slag kan gaan.

  • OPSTART

    Tijdens de opstartfase bespreken we welk verhaal je wilt vertellen, aan wie en waarom. We denken samen na over hoe het eindproduct er kan uitzien.

    Ook tekenen we de praktische krijtlijnen van het project uit. We stellen een planning op, bekijken het budget en verdelen de taken.

  • ONDERZOEK

    We analyseren de informatie die er al is. Waar nodig, doen we bijkomend onderzoek. Gewapend met laptop en fototoestel gaan we op speurtocht in de vele archieven, databanken en collecties die België rijk is. Of we doen interviews, met getuigen en experten.

    Historisch onderzoek, is dat eigenlijk wel nodig? En hoe gaat Geheugen Collectief te werk? Ga mee met ons op onderzoek!

  • CONCEPT

    Afhankelijk van het eindproduct ontwikkelen we een concept: een rode draad in het verhaal en een overzicht van de manier waarop we die willen uitwerken.

    Bij een onderzoeksrapport primeert een wetenschappelijke vraagstelling, een overzichtelijke structuur en een robuuste methodologie. Een goed publieksgericht product voldoet aan bijkomende criteria. Publieksgeschiedenis moet immers niet alleen informeren maar ook emotioneren, inspireren en aanzetten tot (zelf)reflectie. Elk medium (expo, docu, app, boek, …) vereist een andere aanpak.

    Een sterk concept bedenken? Ontdek hoe we te werk gaan.

  • REALISATIE

    In de realisatiefase kruipen we achter ons toetsenbord. We schrijven boekhoofdstukken, tentoonstellingsteksten, onderzoeksrapporten, scenario’s, app- en webteksten… te veel om op te noemen. Onze uitgangspunten? Heldere taal, een boeiende vertelstijl, op maat van het publiek.

    Voor de materiële realisatie werken we nauw samen met verschillende partners, van grafisch vormgevers en ICT’ers tot scenografen en productiehuizen. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen we je aan de juiste mensen en bedrijven voorstellen.

  • CO-CREATIE

    Opstartvergaderingen, brainstormen, feedback geven, testen … We betrekken je zo veel mogelijk bij het uitwerken van je idee. Net als de eventuele stakeholders en partners die bij het project betrokken zijn.

    Co-creatie vergt een inspanning. Maar die inzet vertaalt zich steevast in een kwalitatief beter en breed gedragen eindresultaat. Weinig tijd? We’ve got this! Je bepaalt zelf hoe betrokken je bent bij het proces.